• وبلاگ : جهاد همچنان باقي است
  • يادداشت : مسأله اي به نام استهلال
  • نظرات : 5 خصوصي ، 30 عمومي
  • mp3 player شوکر

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
       1   2      >
     
    + ر.الف 
    خيلي خوب بود ممنون که وقاحت اين عمل را بالاخره يکي بيان کرديد.
    + نعمتي 
    باسلام ظاهرا همه مراجع راههاي اثبات رويت هلال را پنج موردمورد نمي دانند ومورد آخر که حاکم شرع باشداختلافي مي باشد ،فراجع.!
    + مهشيد 

    به #بنده خدا #اگر قابل باشد ميگويم

    مؤدبانه تر نقد كن

    خيلي نسبت به ولايت فقيه حساسي!!!!!!!!

    خدا هدايتت كنه

    از نويسنده ممنونم

    سلام. از چه کد يا قالبي استفاده کردين که سايتتون اينقدر زيبا شده ؟ سايت خيلي خوبي دارين. آيا اين قالب براي يک سايت فروشگاهي هم قابل استفاده است ؟ آدرس سايت من : فروشگاه اينترنتي
    موفق باشيد.

    سلام سيد

    ابراهيمي - كهف الشهدا- تاجيك - مداح ....

    فكر كنم يادتون اومد. به وبلاگم سر بزنين خيلي خوشحال ميشم

    ياحسين

    براي آگاهي بيشتر دوستاني كه قصد دارند در خصوص موضوع اين پست به مطالعه بپردازند، لينك هاي زير را پيش‏نهاد مي كنم:

    ماجراي رؤيت هلال

    هويت شرعي احراز هلال ماه

    دغدغه هاي رؤيت هلال

    + آشنا 
    ازنظرشما مقام معظم رهبري اعلم ترند يا حضرت آيت الله صانعي بفرماييد چرا
    پاسخ

    سلام عليكم. تقليد از هر دوي اين بزرگواران و نيز تقليد از ساير مراجعي كه جمعي از اهل فن و تخصص به مراتب علمي ايشان گواهيي داده باشند، جايز و مجزي است. البته بنده شخصاً از مقام معظم رهبري تقليد مي‌كنم.
    + يك بندهء خدا 

    بهتر است وقتي از چيزي اطلاع دقيق نداريد درخصوص آن به اظهار نظرات بي پايه و آميخته به حب و بغض هاي سياسي و از حيث فقهي ناپخته نپردازيد

    البته مي توانيد هم بپردازيد و بعدا هم نزد خداوند پاسخگو باشيد

    در هر صورت به خودتان مربوط است

    و اما جهت آگاهي دوستان عزيز عرض مي شود كه:

    1.آنچه در مبحث فقهي حاكم شرع توسط فقها مطرح شده و به اثبات رسيده، حاكم شرع بودن هر مجتهد جامع الشرائط است و نه خصوص يك نفر آن هم كسي كه در اجتهادش ترديد است چه رسد به مرجعيت و اعلميت اش!

    اگر نظرات يك مشت جاهل حكومت پرست را كنار بگذاريم و به كتب فقهيه سري بزنيم اين مطلب بسان خورشيد روشن است

    2.صرف اعلام فقيه و مرجع تقليد يا حتي فرضاً رهبر، بر رؤيت هلال يك ماه، به معناي «حكم» كردن بر آن ماه نيست

    حكم كردن يك تعبير خاص فقهي و اصطلاح با بار معنايي ويژه است كه معناي روشني در فقه دارد و آقاياني كه اصلاحات اوليه كتاب القضاء را نديده و نمي شناسند بهتر است درخصوص آن سكوت كنند كه رسوا نشوند

    3.بر فرض كه مرجع يا رهبر يا هركس كه فرضاً حاكم شرع است حكم به معناي خاصش هم كند باز در پذيرش قول او و كفايت اين حكم، كلام و اختلاف است در فقه و اگر مدعيان بي اطلاع، به جاي مجاهدت هاي خاموش! به سراغ مجاهدت هاي روشن و ديدن لااقل چند رساله از مراجع تقليد مثل جناب سيدعلي سيستاني حفظه الله مي رفتند با اين ياوه ها سر ملت را درد نمي آوردند كه حكم حاكم شرع بر همه نافذ است!

    4.بله دفاتر مراجع معظم، چندان اعتباري بهشان نيست و صرف ثبوت نزد آنان و حتي رهبر يا نزد هر كس ديگر نيز مثبت ماه نمي باشد لكن خوب است اين را هم بدانيم كه بر فرض ثبوت، نمي توان بر آن بزرگواران تعيين تكليف كرد كه شما مطلب تان را نگوييد چون ممكن است نظام تضعيف بشود... خب بشود! ارزش نظام اسلامي به رعايت اسلام است و اگر قرار باشد با عمل به فقه اسلام و آزادي هاي شرعي كه خدا براي انسان در نظر گرفته، حكومتي تضعيف بشود كاشف به عمل مي آيد كه اسلامي نيست

    عمل به اسلام موجب رشد اسلاميت مي شود و اگر چيزي با اسلام تضعيف شد اسلامي نيست مضاف بر اينكه اختلاف و آزادي بيان اختلافات از افتخارات حكومتهاست و هر حكومتي كه بيشتر در آن اين امور باشد مستحكم تر است

    حكومتي كه با نقل قول چند پيرمرد محترم بلرزد خيلي اوضاعش خراب است و به عبارتي ول معطل است و خود رهبري هم در نمازعيد سال82 به صراحت اين اختلافات را تأييد نمود و آن را تضعيف نظام نخواند

    حال بادمجان هاي دور قاب چه مي گويند خدا مي داند!

    5.آن ادعا نيز دور از ذهن نيست و اگر كسي ذهنش خيلي دور است!بهتر است ذهنش را بياورد نزديك! كه دور نباشد و براي اذهان ديگر تعيين تكليف هم نكند

    بر فرض كه دور باشد هم در خصوص رهبر مملكت كه احتمال سياست ورزي درخصوص او هست دورتر است

    والسلام

    پ.ن:نياز به پاسخ نيست! اين سطور فقط براي تنوير سايرين بيان شد وگرنه اين جانب از امثال جنابعالي مأيوس تر از اين هستم كه بخواهم براي تنوير شما مطلبي بگويم

    والله الهادي

    ياعلي

    پاسخ

    (نياز به پاسخ نيست! اين سطور فقط براي تنوير سايرين بيان شد وگرنه اين جانب از امثال جنابعالي مأيوس تر از اين هستم كه بخواهم براي تنوير شما مطلبي بگويم)... فكر مي‌كنم اينطور راه را بر پاسخ دادن بستن در شأن يك "بنده‌ي خدا"!!! نباشد. البته از ادبيات بي‌ادبانه‌ي شما معلوم است كه طاقت شنيدن و دريافت علمي پاسخ مخالفانتان را نداريد و اگر اين پي‌نوشت آخرتان هم نبود هرگز زحمت پاسخ دادن به امثال جنابعالي را به خودم نمي‌دادم. شما بهتر است به جاي جلز و ولز زدن از بيان يك مسأله شرعي به مطالعه‌ي بيشتر و محققانه تر و خالي از غرض و مرض بپردازيد. خوانندگان مطلب بنده و كامنت شما به خوبي مي‌توانند قضاوت كنند كه چه كسي از سر حبّ و بغض‌هاي سياسي به شكلي كودكانه به اظهار نظر ناپخته‌ي فقهي پرداخته است و لذا باز هم نيازي به توضيحات بيشتر نيست.
    + آشنا 
    جواب پيغام خصوصي را چه طور ببينيم

    سلام حاج آقا دلمون براتون تنگ شده

    به ما سر بزنيد

    يا علي

    ناگفته هاي جنگ ايران و عراق را در وبلاگ سياست روز بخوانيد

    با سلام

    از توضيحات شما متشكرم.

    اما بايد توجه داشت كه اين دلائل هر سال تكرار ميشود.اما در عمل آنچه كه بايد اتفاق بيافتد نمي افتد.دلايل شما شايد قانع كننده باشد ولي در عمل تضاد آن را شاهد هستيم .راه حل آن است شوراي استهلال تشكيل شود با حضور متخصصين فن .بدون در نظر گرفتن ملاحظات سياسي وحتي حكومتي .زيرا همانطور كه گفتيد اين بحثي است تخصصي وعلمي .

    + رضوي 
    < language=java> سلام ببخشيد مگر نه اين است كه مقلد مجتهد خود را اعلم يافته و به عدالت آن يقين دارد . پس به شهادت عادل عمل مي كند .اينطور نيست؟
    پاسخ

    سلام بر شما. اصولاً دقيقاً بحث در همين است كه مقوله‏ي رويت هلال از مقولات تقليدي نيست. يعني جزء احكامي كه انسان در آنها بايد تقليد كند نيست. همونطور كه ميدونيد در بعضي موارد اصلاً تقليد جايز نيست. مثل اصول عقايد و در فروع دين هم در احكام ضروري (ضروريات دين) تقليد نمي كنيم. بين مساله رويت هلال و تقليد نيز از نظر فقهي ارتباطي وجود ندارد. (همانطور كه در فتواي نقل شده از حاج آقا مجتبي ملاحظه فرموديد). علاوه بر اين اگر دقت بفرماييد وقتي مجتهد مي گويد اول ماه براي من اثبات شده است خودش ماه را نديده است و لذا گفته‏ي او شهادت محسوب نمي شود. شهادت عبارت است از اينكه عادلي بگويد من خودم ماه را ديده ام. حال آنكه در مورد سوال شما چنين چيزي مطرح نيست. موفق باشيد. يا علي

    بسم رب الشهدا

    اي خوشا با فرق خونين در لقاي يار رفتن... سر جدا پيكر جدا در محضر دلدار رفتن شهيد حسن اللهياري

    سلام عليكم سيد جان

    نماز و روزت قبول

    با مطلبي با عنوان تابلو نوشته هاي جبهه به روزم

    خوشحال ميشم من رو از به روز شدن وبلاگت اگاه كني

    يا زهرا.س.

    + مهدي 

    سلام

    به نظرم در تعريف "حاکم شرع" اشتباه كرده ايد. حاكم شرع در مورد فرد خاص تعريف نمي شود بلكه فردي كه صلاحيت شرعي دارد ( مجتهد) در مورد خاصي حكم مي كند. اگر مجتهدي اعلام ثبوت ماه كند از مسئوليت حكم كردن شانه خالي مي كند و الا اگر هر مرجعي حكم كند كه اول ماه است بر همه لازم است كه از وي تبعيت كنند حتي آقاي خامنه اي.

    به همين علت مراجع محترم پيشتر از آيت الله خامنه اي از رويت ماه صحبتي نمي كنند تا اعلام حكم به نام ايشان تمام شود. (رعايت فرمايش حاج آقا مجتبي)

    پاسخ

    سلام. دقيقاً اين اشتباهي است كه شما و تعدادي ديگر از دوستان مرتكب مي شويد. اصولاً اگر هر مجتهدي حاكم شرع باشد پس دليل فرمايش شما مبني بر اينكه مراجع ديگر پيش از آقاي خامنه اي اعلام نظر نمي كنند چيست!؟!؟!؟ حاكم شرع همانطور كه عرض كردم مجتهد جامع الشرايط مبسوط اليدي است كه بالفعل ولايت دارد نه هر مجتهدي ولو اينكه بالقوّه ولايت داشته باشد. اين بحثي است كه در جايگاه خودش در فقه (مبحث ولايت فقيه) اثبات مي‏شود.يا علي
       1   2      >