سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بد اخلاقی انتخاباتی یا بی‏تقوایی سیاسی!؟

چهارشنبه 88 اردیبهشت 30 ساعت 5:8 عصر

همیشه با نزدیک شدن به ایام انتخابات و خصوصاً در روزهای تبلیغات نامزدها سخن از اخلاق سیاسی و انتخاباتی بسیار به میان می‏آید و هواداران کاندیداها و رسانه‏ها یکدیگر را به دوری از «بد اخلاقی سیاسی» دعوت می‏کنند. چندی پیش نیز همایش ملّی دهمین دوره‏ی انتخابات ریاست جمهوری با حضور نخبگان و صاحب‏نظران سیاسی جناح‏های مختلف برگزار شد و یکی از محورهای عمده‏ی آن همایش نیز «رقابت اخلاقی» نام داشت و اتفاقاً از منشور اخلاقی انتخابات در نظام جمهوری اسلامی نیز رونمایی شد. در این خصوص توجه به چند نکته حائز اهمیت است:

یکی از رایج‏ترین بی‏تقوایی‏های سیاسی که این روزها شاهد آن هستیم این است که یعضی نامزدها و حامیان ایشان، آن‏چنان به تخریب و توهین و تهمت نسبت به یکی از کاندیداها روی آورده‏اند که گویی در وجود خودشان هیچ نقطه‏ی مثبتی یافت نمی‏شود که با تبلیغ آن رأی و نظر مردم را به سوی خویش جلب نمایند 

 1- اخلاق اسلامی که مجموعه‏ای از بایدها و نبایدهای الاهی و انسانی برای رشد فضایل و مبارزه با رذایل در نفس انسان و جامعه‏ی بشری است یخشی از مهم‏ترین معارف دینی و آیات رحمانی و روایات نورانی اهل‏بیت(ع) را تشکیل می‏دهد. تا جایی که رسول مکرم اسلام(ص) هدف از بعثت خویش را اتمام مکارم اخلاق می‏خوانند و قرآن کریم نیز ایشان را بر قله‏ی رفیع اخلاق معرفی می‏نماید.
2- جمهوری اسلامی نظامی مردم‏سالار و با محتوای اسلامی است که بر طبق قانون اساسی، خود را ملزم به رعایت همه‏ی احکام و باید و نبایدهای اسلامی می‏داند و بی‏تردید باید و نبایدهای اخلاقی اسلام عزیز نیز نباید از نظر دور نگه داشته شود. لذا همان‏طور که سازوکارهای لازم جهت صیانت از فقه و احکام اسلامی در این نظام پیش‏بینی شده‏است باید مکانیزم مورد نیاز برای اجرای اخلاق الاهی در جامعه‏ی اسلامی را نیز مشخص نماییم. از جمله، در روند برگزاری انتخابات نیز باید رعایت اخلاق اسلامی به عنوان شاخصه‏ی انتخابات در این نظام و نقطه‏ی افتراق مردم‏سالاری دینی با نظام‏های تابع لیبرال دموکراسی غربی پر رنگ و برجسته باشد.
3- همان‏گونه که خط قرمز احکام فقهی را واجبات و محرمات تشکیل می‏دهد، باید و نبایدهای اخلاقی نیز دارای خط قرمزهایی است که عبور از آنها صرفاً به معنی انجام یک سری کارهای ناپسند و مکروه تلقّی نمی‏شود؛ بلکه به منزله‏ی خروج از مرزهای تقوا و ایمان شناخته می‏شود؛ از جمله در روایات ما دروغ به عنوان یکی از پلیدترین رذایل اخلاقی و گناهان کبیره معرفی شده‏است که ریشه و کلید همه‏ی زشتی‏ها و بدی‏هاست. یعنی ملکه‏ی رذیله‏ی دروغ در نقش مادر سایر گناهان عمل می‏کند و انسان را به ورطه‏ی هر گناه  و فجور دیگری می‏کشاند.
4- بر این اساس بسیاری از اموری که متأسفانه این روزها از سوی طرفداران بعضی نامزدها مشاهده می‏شود آنگونه که در رسانه‏ها تبلیغ می‏شود، صرفاً به اندازه‏ی انجام کارهایی مکروه و ناخوش‏آیند نیست؛ بلکه ارتکاب گناهانی بس بزرگ و نابخشودنی است. غیبت، عیب‏جویی، تهمت، بهتان، سوءظنّ، دروغ‏پراکنی، تمسخر و استهزاء، توهین و افتراء و... همگی از أکبر کبائری هستند که خدای متعال در فبال آن‏ها وعده‏ی عذاب دردناک و خذلان و خواری در دنیا و آخرت را داده‏است.
5- همه‏ی فعالان عرصه‏ی سیاست لازم است تعارف را کنار گذاشته و از بازی با الفاظ بپرهیزند و «بی‏تقوایی‏های سیاسی» خویش و اطرافیان را تحت عنوان فرمالیته‏ی «بد اخلاقی سیاسی» پنهان نساخته و از این طریق سعی نکنند که قبح و زشتی گناهان کبیره‏ای را که برای به چنگ آوردن جیفه‏ی گندیده‏ی دنیا مرتکب می‏شوند، در اذهان عمومی کم‏رنگ و بی‏اهمیت جلوه دهند. لذا شایسته است که نامزدهای محترم ریاست‏جمهوری و خصوصاً هواداران ایشان از ارتکاب هر عملی که شائبه‏ی عبور از حدود الاهی و تجاوز به حقوق دیگران را دارد به شدت برحذر باشند و دین و آخرت خویش را به بهای دنیا و ریاست دیگران نفروشند که اگر چنین کنند، معامله‏ای بسیار خسارت‏بار انجام داده‏اند.
6-
یکی از رایج‏ترین بی‏تقوایی‏های سیاسی که این روزها شاهد آن هستیم این است که بعضی نامزدها و حامیان ایشان، آن‏چنان به تخریب و توهین و تهمت نسبت به یکی از کاندیداها روی آورده‏اند که گویی در وجود خودشان هیچ نقطه‏ی مثبتی یافت نمی‏شود که با تبلیغ آن رأی و نظر مردم را به سوی خویش جلب نمایند. ایشان که در سال‏های اخیر به برکت هوشیاری و بصیرت سیاسی مردم عزیز سیلی‏های پی‏درپی و کوبنده‏ای از ملت دریافت داشته‏اند، این‏ روزها به تخریب هم‏آهنگ و گسترده‏ای روی آورده‏اند تا در حقیقت نه از یک شخص خاص، بلکه از مردم انتقام بگیرند. سیره ی عملی ناشایست ایشان در سال‏های اخیر این نکته را در نزد افکار عمومی ثابت کرده‏است که این افراد اصولاً در پی به دست آوردن قدرت هستند و برای رسیدن به این هدف استفاده از هر وسیله‏ای را مباح می‏دانند و لذا اخلاق سیاسی در نزد ایشان کم‏ترین ارزشی ندارد.
7- تأسف‏بارتر آنکه عده‏ای در این وانفسای سیاست با صراحت و وقاحت اعلام می‏دارند که از ریشه و اساس
به چیزی به نام «اخلاق انتخاباتی» اعتقاد ندارند و یا کاندیدایی که لباس تبلیغ دین را نیز پوشیده‏است و وظیفه‏ی ذاتی‏اش ترویج اخلاق حسنه‏ی اسلامی در کلام و مرام است می‏گوید زمان موعظه و پند و درس اخلاق گذشته‏است. این قبیل سخنان و اظهار نظرها بی‏تردید زنگ خطری است که باید دلسوزان انقلاب و اسلام را بیدار کند و به فکر بیندازد تا کشور را از سقوط در پرتگاه انحطاط اخلاقی نجات دهند.
8- این روزها ملت ایران داغ از دست دادن یکی از اسوه‏های اخلاق و پارسایی را بر دل دارد. تشییع پرشکوه پیکر مرجع عالی‏قدر تقلید، حضرت آیت‏الله بهجت را باید میثاقی دوباره بر پیمان وفاداری ملت قهرمان ایران نسبت به همه‏ی فضایل و زیبایی‏های دینی و معنوی و اخلاقی و نماد بیزاری مردم از انسان‏نماهایی دانست که در میدان رقابت بر سر تصاحب دنیا، گوی سبقت را از یکدیگر می‏ربایند و بویی از اخلاق و تقوا به مشامشان نرسیده‏است.
أللهمّ اجعل عواقب امورنا خیراً
* همین مطلب در دولت مهر

 همایش دوم خرداد، کلکسیونی از توهین به رئیس جمهور-1 

نوشته شده توسط : سید کمیل

بسم الله []



لیست کل یادداشت ها

آیا رهبر انقلاب از خطوط قرمز مذاکرات هسته ای کوتاه آمدند؟
زنده باد خامنه ایِ رهبر!
روز قدسی که سیدحسن نصرالله را از نزدیک دیدم!
توصیه حاج آقا مجتبى? تهرانی به رزمندگان مقاومت اسلامی
غزه در انتظار راهپیمایی ما
پیام یک جوان فلسطینی به جوانان ایرانی
[عناوین آرشیوشده]