سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ما از کدام جای خاص تغذیه می شویم؟!

شنبه 92 بهمن 19 ساعت 1:51 عصر


داشتم به این فکر میکردم که منظور رئیس جمهور از عبارت «از جای خاص تغذیه میشوند» چی بود. چه جور «تغذیه»ای منظورشونه؟ «تغذیه مالی» یا «تغذیه فکری»؟ اما بعد به این نتیجه رسیدم که بجای کشف منظور رئیس جمهور، بهتره ببینم نقطه مشترک خیل عظیم منتقدان توافق ژنو چیه.
معتقدم این جماعت پرتعداد، در این نقطه مشترکند که همگی از سفره فکری امام راحل و مقام معظم رهبری تغذیه شده و از سرچشمه زلال ولایت فقیه سیراب میشوند. قرابت فکری جماعت حزب الله به واسطه پیوند ناگسستنی شان به نظام فکری رهبر انقلاب است که سبب میشود با وجود اختلاف سلیقه های بسیار، در امور حساس و اساسی نظیر «عزّت ملی» و «غیرت دینی» همگی یک صدا و هم نظر باشند.
آری، ما جماعت عزّت و غیرت، همه از یک جای خاص تغذیه میشویم، و به این انتماء و اتصالمان به نظام فکری رهبری افتخار میکنیم. ما الفبای حماسه و مقاومت را در مکتب خمینی و خامنه ای تلمّذ کرده ایم و به این شاگردی برخود میبالیم. ما پای درس «معارف انقلاب اسلامی» امام خامنه ای بزرگ شده ایم، هرچند بعضی ما را کم سواد بنامند..
حال شما جماعت ذلّت و تسلیم بگویید به کجا متصلید، از کجا تغذیه میشوید، بر سر کدام سفره شبهه ناک فکری نشسته اید و از کدام آبشخور آلوده اندیشه مینوشید که اینگونه در برابر دشمن واداده و لرزانید؟؟


ــــــــــــ
تصویر: کتابی که این روزها سعی میکنم با دقت و تدبّر بیشتری بخوانم.. /عرضه کتاب معارف انقلاب (مروری بر دیدگاه‌های رهبر معظّم انقلاب اسلامی پیرامون انقلاب اسلامی) با 25% تخفیف ویژه ایّام دهه فجر:
 http://book-khamenei.ir/index.aspx?siteid=1&siteid=1&siteid=1&pageid=128&newsview=52


نوشته شده توسط : سید کمیل

بسم الله []



«تخطئه مخاطب» یکی از شایع ترین مغالطاتی است که در مقام دفاع از عملکردهای ناصحیح به آن متوسل میشوند؛ این کار غالباً از طریق برچسب زنی و انگ زنی به منتقدان انجام میشود تا از این طریق، نقد آنها به فراموشی سپرده شده یا بی اهمیت و غلط جلوه داده شود.
«تخطئه مخاطب» شیوه شناخته شده طاغوتهای عالم در برابر فرستادگان خدای متعال و اولیاء الهی بوده و هست: انبیاء الهی را «ساحر» و «مجنون» میخواندند؛ به امیرالمؤمنین و سیدالشهداء انگ «افراطی» و «خارجی» زدند؛ امام خمینی و انقلابیون را «تندرو» و «خرابکار» نامیدند؛ هشت سال اصلاحات، بسیجی ها را «خشونت طلب» و «چماقدار» معرفی میکردند و حالا: منتقدان توافقنامه ژنو میشوند «بی سواد» و «کم تعداد»!!
آقای روحانی، هیهات که بتوانی جوانان دانشمند انقلابی را با این انگها و برچسبها از میدان به در کنی. با این سخن نسنجیده ات فقط ما را در اعتقادمان به ضرورت نقد جدی و موشکافانه خودت و دولتت راسخ تر و ثابت قدم تر کردی.
بچرخ تا بچرخیم!

 


نوشته شده توسط : سید کمیل

بسم الله []


آیا غنی سازی 20% شرعاً واجب است؟

چهارشنبه 92 بهمن 2 ساعت 9:9 عصر

 

1. احکام اسلام را به «ثابت» و «متغیّر» تقسیم می کنند. مثلاً نماز واجب است و این وجوب از ثابتات است؛ نماز را در هیچ حالی از احوال نمی توان ترک کرد، اما بعضی از احکام مانند وجوب ایستاده نماز خواندن، یا با وضو نماز خواندن از متغیّرات است و در بعضی حالات ممکن است تعطیل شود. مثلاً اگر وضو گرفتن برای انسان ضرر داشت یا آب در دسترس نبود، وضو گرفتن منتفی می شود، اما اصل نماز هرگز تعطیل نمی شود و نماز را باید با تیمم خواند.
2. مسأله ثابتات و متغیّرات، اختصاصی به باب احکام عبادی یا فردی ندارد، بلکه در فقه سیاسی و اجتماعی اسلام نیز جاری است. یک فقیه در «فقه روابط بین الملل» هم احکام ثابت و متغیّر را تشخیص و تمییز می دهد و بر اساس این شناخت و تطبیق آن بر مسائل خارجی از تحلیل های غلط و خلط أهمّ و مهم ها جلوگیری می کند.
3. با این مقدمه به این دو سؤال فقهی توجه کنید: «آیا حرمت مذاکره با آمریکا از احکام ثابت و لایتغیّر فقه سیاسی است؟»، «آیا غنی سازی 20% (برفرض وجوب) یکی از واجبات ثابت و تعطیل ناپذیر اسلام است؟» پاسخ به هر دو سؤال منفی است. نه مذاکره با آمریکا حرامی لایتغیّر است و نه غنی سازی 20% واجبی تعطیل ناپذیر. بلکه این وجوب و حرمت، احکامی هستند تابع مصالح و مفاسدی بالاتر.
4. سؤال مهم بعدی این است: «از منظر اسلام، اصول ثابت و احکام لایتغیّر فقه روابط بین الملل چیست؟» پاسخ این سؤال در کلام امام راحل و امام حاضرمان چنین بیان شده است: «عزّت، حکمت، مصلحت». به تعبیر آقا: «عزت و حکمت و مصلحت، یک مثلث الزامى براى چارچوب ارتباطات بین‏المللى ماست.» یعنی هر کدام از احکام حوزه روابط بین الملل هم تعطیل شود، این سه حکم اساسی تعطیل ناپذیر خواهد بود. اصلاً هر وجوب و حرمتی در فقه روابط بین الملل مبتنی بر این مثلث الزامی است. هر اقدام و تصمیمی، هر رابطه یا عدم رابطه ای، هر مذاکره یا عدم مذاکره ای باید حافظ این سه اصل ثابت باشد.
5. پس مذاکره با آمریکا چرا جایز نیست؟ چون با عزّت و حکمت و مصلحت ما منافات دارد. حال اگر روزی در موردی خاص (مثل ماجرای عراق یا بحث هسته ای یا..) به تشخیص فقیه عادل جامع الشرائط، مصلحت مُلزمه ای در مذاکره با آمریکا وجود داشت و این مذاکره عزّت ما را هم خدشه دار نمی کرد، حکمت چه اقتضا می کند؟ آیا باز هم می توان حکم به حرمت مذاکره داد؟ جواب: خیر، مذاکره جایز و گاهی واجب است.
6. با آغاز عملیاتی شدن توافق ژنو، شاهد سیلی از مطالب انتقادآمیز به دولت هستیم. در این میان، بعضی جوری حرف می زنند که انگار غنی سازی 20% از اصول ثابت و از واجبات لایتغیّر فقهی بوده و حالا این حکم الهی تعطیل شده!! منتقدین به توافق ژنو برای اینکه دچار خطای در تحلیل نشوند، باید به تفکیک احکام ثابت و متغیّر بیشتر توجه کنند. بله، اگر ثابت شود که پذیرش توافق ژنو بر خلاف مثلث عزت و حکمت و مصلحت بوده انتقاد وارد است، ولی اگر منتقدان صرفاً به این بپردازند که ای وای! دستاورد مصطفای شهید بر باد رفت و... این انتقادات صرفاً کارکرد احساسی خواهد داشت.
می دانیم که تاکتیک نرمش قهرمانانه از سوی رهبر معظم انقلاب و بر اساس همین سه اصل طلایی اتخاذ شده است، و آنچه برای مصطفای شهید هم مهم بود، عزت جمهوری اسلامی بود. حال اگر بر مبنای تاکتیک نرمش قهرمانانه موقتاً باید غنی سازی 20% را تعطیل کنیم، تنفیذ این تاکتیک گرچه به ظاهر توأم با عقب نشینی مقطعی است، اما چنانچه در نهایت ماجرا منجر به کسب عزت بیشتر برای نظام اسلامی شود و مقتضای حکمت و مصلحت نظام باشد، مصطفای شهید نیز قطعاً با تعلیق موقت بخشی از فعالیت های هسته ای موافق است.
پس بهتر است منتقدان محترم ادلّه ای ارائه کنند که ثابت می کند تن دادن به توافق ژنو و به تبَع آن تعلیق موقت بخشی از فعالیت های هسته ای، بر خلاف مثلث مذکور بوده است. چون موافقان توافق نیز ادعا دارند که پذیرش آن بر مبنای مصلحت نظام بوده و مثلث طلایی فقه روابط بین الملل را نقض نکرده اند.
7. این یادداشت صرفاً ناظر به روش نقد تصمیمات دولت در حوزه سیاست خارجی است، و به معنای موافقت یا مخالفت بنده با توافق ژنو و تعلیق فعالیت های هسته ای نیست. بنده نظرم رو پیش از این در دو یادداشت عرض کرده ام و همچنان همان نگاه را دارم:
http://www.rajanews.com/detail.asp?id=175542
و
http://www.rajanews.com/detail.asp?id=176396

 

این یادداشت در جهان نیوز 


نوشته شده توسط : سید کمیل

بسم الله []



لیست کل یادداشت ها

آیا رهبر انقلاب از خطوط قرمز مذاکرات هسته ای کوتاه آمدند؟
زنده باد خامنه ایِ رهبر!
روز قدسی که سیدحسن نصرالله را از نزدیک دیدم!
توصیه حاج آقا مجتبى? تهرانی به رزمندگان مقاومت اسلامی
غزه در انتظار راهپیمایی ما
پیام یک جوان فلسطینی به جوانان ایرانی
[عناوین آرشیوشده]