سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خدمت و خیانت رسانه ها

پنج شنبه 92 فروردین 29 ساعت 10:22 صبح

.

معرفتهاتان را بالا ببرید. عزیزان من! سقف معرفت خودتان را سایتهاى سیاسى و اوراق روزنامه‌ها و پرسه زدن در سایتهاى گوناگون قرار ندهید؛ سقف معرفت شما اینها نیست. (16/5/1391)
ــــــــــــــــــــ
فرصت انتخابات فرصتی است که رسانه های معتقد به ولایت و نظام باید از آن برای تربیت مجتهدین سیاسی استفاده کنند؛ فرصتی است که باید با ترویج فضای گفتمانی، تعداد هرچه بیشتری از مردم را از حالت تقلید به وضعیت اجتهاد سیاسی نزدیک کنیم. کاری که رهبر انقلاب در طول سال و خصوصاً ایام و مقاطع انتخابات میکنند این است؛ یعنی بجای ماهی دادن، ماهی گیری یاد دادن!
ولی متأسفانه بعضی دوستان و بعضی رسانه هایی که داعیه گفتمانی بودن هم دارند، بجای استفاده حداکثری از این فرصت، سعی در مقلد نگه داشتن مردم میکنند؛ که این مطلوب نیست. این برخلاف فهم بنده از مطالبه مقام معظم رهبری از رسانه هاست. همین رویه غلط رسانه هاست که باعث میشود آقا به جوانها تأکید کنند سقف معرفت و بینش سیاسی خودتان را رسانه ها قرار ندهید.
این روزها وقتی رسانه های جبهه انقلاب را مرور میکنم، میبینم هیچکدام به فکر تربیت مجتهد سیاسی نیستند؛ بلکه فقط با هزینه کردن از نام بزرگان یا اعتبار گفتمانی خود یا...، عملاً مردم را به بقاء بر تقلید دعوت میکنند. در حالی که بالا بردن سطح شعور و معرفت و بصیرت و فهم سیاسی مردم، وظیفه اول این رسانه هاست و حتی از انتخاب کاندیدای اصلح هم ضروری تر است. اما متأسفانه، حتی مخلص ترین سایت های خبری-تحلیلی ما، دغدغه ای جز انتخاب کاندیدای مورد حمایت خویش –به هر قیمت- ندارند؛ و این به معنای بی ارزش بودن حق ارتقاء شعور مخاطبان نزد ایشان است.

 

این جمله آقا در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری سال 61 برای من خیلی جالب است که فرمودند: «حکومت اسلامی آن حکومتی است که مردم را به فکر کردن دعوت میکند». وقتی به این جمله می اندیشم، به این نتیجه میرسم که هنوز خیلی زود است که اینگونه رسانه های سیاست زده، خود را رسانه های گفتمان انقلاب اسلامی و نماینده رسانه ای نظام جمهوری اسلامی بدانند.
تفاوت کسانی که برای کسب بصیرت سیاسی به سراغ سرچشمه گوارا و زلال آن (یعنی بیانات مجتهدپرور امام راحل و رهبر معظم انقلاب) میروند، با آنها که بصیرت را در مرداب متعفّن رسانه ها و سایتهای سیاست باز یا لجنزار شبکه های اجتماعی و... جستجو میکنند آنقدر روشن است که نیازی به توضیح بیشتر نمیبینم!


نوشته شده توسط : سید کمیل

بسم الله []


ما هنوز هم گفتمانی هستیم

دوشنبه 92 فروردین 19 ساعت 11:0 عصر

یک بُعد از «حماسه سیاسی» به حضور حداکثری مردم در انتخابات و بعد دیگر آن، به انتخاب اصلح مربوط میشود. اینک در دورانی به سر میبریم که بیش از همیشه به امتداد و استمرار گفتمان انقلاب اسلامی نیازمندیم. در بین جمع و تفریق ائتلافهای رنگارنگ این روزها، هنوز هم از «گفتمان» جبهه پایداری حمایت میکنم، چون معتقدم همان گفتمان انقلاب اسلامی است. اما باید توجه داشت که جبهه پایداری از حیث مصادیق، تنها جزئی از گفتمان انقلاب اسلامی است، نه کلّ ِ آن. پس کاندیدایی که پایداری معرفی خواهد کرد، ممکن است گفتمانی ترین یا کارآمدترین کاندیدای موجود نباشد.
همچنانکه این نگرانی و تردید واقعاً هم وجود دارد که جبهه پایداری در مرحله اقدام و عمل سیاسی (نه تئوری و نظر) دچار نوعی انحصارگرایی و کوچک انگاری دایره وسیع نیروهای گفتمانی انقلاب اسلامی شود و در نتیجه خروجی این جبهه به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری، شخصی در حد و اندازه ظرفیت عظیم جبهه گفتمانی انقلاب نباشد.
لذا همانطور که در انتخابات مجلس، با وجود حمایت گفتمانی از پایداری، به آن دسته از کاندیداهایی که شاخصهای لازم برای ورود به مجلس را نداشتند رأی ندادیم و دیگرانی را از سایر لیستها جایگزین کردیم، در انتخابات ریاست جمهوری نیز اگر در برابر کاندیدای پایداری شخص اصلحی وجود داشت، کورکورانه به کاندیدای پایداری رأی نخواهیم داد.
اینها را نوشتم تا ببینیم روند انتخابات به کدام سمت خواهد رفت و در نهایت چه کسانی نامزد و تأیید صلاحیت خواهند شد؛ آن وقت، فرصت برای بحث و استدلال مصداقی در مورد اصلح بودن یا نبودن ِ فلان کاندیدا در مقایسه با دیگران هست. تا آن روز، باید تلاش خود را بر روی بُعد نخست حماسه سیاسی (مشارکت حداکثری مردم) معطوف کنیم.
اما آنچه مسلّم است، هرگز به آنهایی که در طول ماههای اخیر (و بعضاً سالهای اخیر) عطش خود را برای رسیدن به قدرت نشان داده و برای حکومت و ریاست لَه لَه زدند رأی نخواهیم داد؛ زیرا اینان اساساً از دایره گفتمان انقلاب اسلامی خارجند. این یک معیار مهم و اصلی برای رأی دادن ما خواهد بود.


نوشته شده توسط : سید کمیل

بسم الله []



لیست کل یادداشت ها

آیا رهبر انقلاب از خطوط قرمز مذاکرات هسته ای کوتاه آمدند؟
زنده باد خامنه ایِ رهبر!
روز قدسی که سیدحسن نصرالله را از نزدیک دیدم!
توصیه حاج آقا مجتبى? تهرانی به رزمندگان مقاومت اسلامی
غزه در انتظار راهپیمایی ما
پیام یک جوان فلسطینی به جوانان ایرانی
[عناوین آرشیوشده]