سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چند مسأله شرعی یارانه ای!!

سه شنبه 93 فروردین 19 ساعت 11:0 عصر

عدالت به معنای «اعطاء کلّ ذی حقّ حقّه» است. پس برای تحقق عدالت باید اوّل «ذی حق» (مستحقّ) شناسایی بشه. اصولا هدفمندی یارانه‌ها برای تحقق عدالت و توزیع ثروت بین کم درآمدها صورت گرفت. در مرحله دوم این طرح برخلاف مرحله اول که در واقع آزمایشی بود و همه اقشار کم درآمد و پردرآمد یارانه میگرفتند، باید مستحقان واقعی شناسایی بشن تا یارانه فقط به اونها داده بشه.  
*بررسی حسابهای بانکی و دارایی افراد*
اگر کشف مستحقان واقعی یارانه (دهکهای کم درآمدتر جامعه) و اجرای عدالت متوقف بر بررسی حسابهای بانکی باشه، این کار چه اشکالی داره؟ برخلاف تصور بعضی دوستان، بررسی حسابهای متقاضیان دریافت یارانه نه تنها از نظر شرعی بلااشکاله بلکه از باب مقدمه واجب، لازم و واجبه. دوستانی که به بررسی حسابهای بانکی و دارایی افراد انتقاد دارند، آیا راهکار بهتری برای شناسایی مستحقان واقعی و تمییز و تفکیک اونا از غیر مستحقانی که ثبت نام خواهند کرد دارند؟
*حکم شرعی ثبت نام در سامانه*
«ثبت نام برای دریافت یارانه» از نظر شرعی بلامانع است. آنچه بعضی مراجع عظام تقلید در آن اشکال کردند «دریافت یارانه» توسط اشخاصی است که مستحقّ دریافت آن نیستند. ملاک تشخیص اینکه چه کسی «ذی حق» هست و چه کسی مستحق نیست قانون است؛ و دولت وظیفه دارد پس از ثبت نام اشخاص متقاضی، وضعیت دارایی و درآمد آنها را بررسی کرده و یارانه را به ذی حق ها بدهد و از پرداخت آن به غیر ذی حق ها جلوگیری کند.
*دادنِ اطلاعات غلط و گمراه کننده به سامانه*
چنانچه اطلاعات ناقص و غلط و گمراه کننده به سامانه داده شود و این اطلاعات غلط مبنای تشخیص دولت شده و موجب شود کسی که واقعاً و قانوناً ذی حق نیست را اشتباهاً ذی حق دانسته و به او یارانه پرداخت کند، دریافت آن پول توسط آن شخص شرعاً اشکال دارد.
*جمع بندی بنده:*
1 . بنده إن شاء الله بدون توجه به هیاهوی تبلیغاتی(!) برای انصراف از یارانه، در سامانه ثبت نام خواهم کرد، و اطلاعات صحیح و کاملی از وضعیت دارایی و درآمدم در سامانه ثبت خواهم نمود.
2 . چنانچه دولت تشخیص داد برای دریافت یارانه ذی حق هستم، آن را دریافت خواهم کرد و در هر راه حلالی که بخواهم مصرف خواهم نمود؛ و چنانچه ذی حق نبودم که هیچ! و در هر صورت در امر رزق و روزی همچون همیشه به خدای رزّاق و کریم توکل می کنم! «وَ مَن یَتوکّل علی الله فهُو حَسبُه..»
 

نوشته شده توسط : سید کمیل

بسم الله []



لیست کل یادداشت ها

آیا رهبر انقلاب از خطوط قرمز مذاکرات هسته ای کوتاه آمدند؟
زنده باد خامنه ایِ رهبر!
روز قدسی که سیدحسن نصرالله را از نزدیک دیدم!
توصیه حاج آقا مجتبى? تهرانی به رزمندگان مقاومت اسلامی
غزه در انتظار راهپیمایی ما
پیام یک جوان فلسطینی به جوانان ایرانی
[عناوین آرشیوشده]