سفارش تبلیغ
صبا ویژن

لطفاً حوزه ها را تعطیل نکنید

یکشنبه 87 آذر 24 ساعت 10:14 عصر

عمق اعتقاد این حقیر به لزوم دفاع از مردم مظلوم فلسطین و خصوصاً مسلمانان غزه بر دوستان عزیز پوشیده نیست؛ اما آنچه می‏خواهم در این پست بگویم درباره‏ی شیوه‏های غلط اعلام حمایت از مردم فلسطین و انزجار از صهیونیست‏های غاصب است.
روی سخنم در ابتدا با مدیران و تصمیم‏گیرندگان حوزه‏های علمیه است؛ کراراً اتفاق افتاده است که این عزیزان حوزه‏های درس را به نشانه‏ی اعلام تنفر از جنایات ضدّ بشری اسرائیل غاصب و یا اعمال تروریستی آمریکا در عراق و... تعطیل نموده‏اند. سؤال بنده از این عزیزان این است که تعطیلی کلاس‏های درس حوزه‏های علمیه‏ی ایران چه ضرر جبران‏ناپذیری(!) به آمریکا و اسرائیل وارد می‏آورد؟
بله؛ اگر شرکت در یک راه‏پیمایی، تجمع، تحصن یا برنامه‏های مشابه آن مستلزم تعطیل کردن کلاس‏ها باشد می‏توان فایده‏ای عُقلایی برای این کار تصور نمود؛ در غیر این صورت به نظر می‏رسد تعطیلی کلاس‏ها نه تنها ضرری به استکبار و ایادی آن نمی‏رساند، بلکه مایه‏ی خرسندی آن‏ها نیز خواهد شد. اصلاً برای آمریکا و اسرائیل بهتر آن است که حوزه‏های علمیه‏ی شیعه هر روز تعطیل باشد.
مگر نه آن است که بزرگترین خسارت‏ تاریخی را انقلاب اسلامی ملت ایران به رهبری همین حوزه‏های آگاه و پر نشاط دینی به منافع آمریکا وارد آورده‏است؟ و مگر نه آن است که سخت‏ترین ضربه‏ی تحقیرآمیز بر پیکره‏ی رژیم جعلی صهیونیستی به دست پرتوان حزب‏الله قهرمان و به رهبری دانش‏آموخته‏ای شجاع و زیرک از همین حوزه‏های علمیه وارد آمده‏است؟ آنچه لرزه بر اندام آمریکا و اسرائیل می‏افکند تعطیلی حوزه‏ها نیست؛ آنچه دشمن را مرعوب و منکوب می‏کند، نشاط علمی و درسی حوزه‏های دینی اسلامی است.

آنچه لرزه بر اندام آمریکا و اسرائیل می‏افکند تعطیلی حوزه‏ها نیست؛ آنچه دشمن را مرعوب و منکوب می‏کند، نشاط علمی و درسی حوزه‏های دینی اسلامی است 

امروز در خبرها اعلام شد که حوزه‏های علمیه در سراسر کشور فردا به نشانه‏ی اعتراض به جنایات اخیر رژیم اشغالگر اسرائیل تعطیل خواهد بود و جامعه‏ی مدرسین،شورای عالی حوزه و مرکز مدیریت حوزه‏ی علمیه‏ی قم از عموم طلاب و اساتید دعوت نموده‏است تا در تجمعات اعتراض‏آمیزی که به همین مناسبت تشکیل می‏شود شرکت نمایند.(+)
در این خصوص توجه به این نکته ضروری است که بر اساس تجربه در تهران و شهرستان‏ها جمع زیادی از طلاب به دلیل تعطیلی دروس اصلاً به مدرسه نمی‏آیند تا در تجمعات احتمالی شرکت کنند. اما در قم نیز بر اساس اعلام مرکز مدیریت حوزه، تجمع اعتراض‏آمیز ساعت 11 صبح در مدرسه‏ی فیضیه برگزار خواهد شد؛ این در حالی است که ساعت برگزاری این مراسم(11)، با ساعت اکثریت قریب به اتفاق دروس حوزوی(11ــ7) تداخلی ندارد. لذا این سؤال به ذهن می‏رسد که اساساً علت این تعطیلی چیست؟ و آیا این تعطیلات پی‏در‏پی و مکرّر، واقعاً به نفع اسلام و مسلمین و به ضرر دشمنان است؟ یا خدای‏نخواسته ماجرا بالعکس است؟
آنچه تأسف بنده را مضاعف می‏کند این است که اخیراً این سنّت نه‏چندان جالب حوزه‏ها به دانشگاه‏ها نیز سرایت نموده و از جمله در اقدامی کاملاً مشابه دانشکده‏ی خبر با صدور بیانیه‏ای اعلام کرد که کلاس های روز شنبه خود را به نشانه‏ی اعلام انزجار از فجایع ضدّ انسانی اسرائیل تعطیل نموده‏است.(+)
وقتی خبر تعطیلی دانشکده خبر را شنیدم با یکی از مسؤولان دانشکده در این خصوص صحبت کرده و پرسیدم چرا این کار را کردید؟ ایشان فقط گفت: «خوب، مثل حوزه دیگه!» بنده ضمن اعلام مخالفت با این اقدام به همین مطلب اشاره کردم که به نظر حقیر این کار حوزه درست نیست و لذا شایسته نیست که دانشگاه در این کار غلط پا جای پای حوزه بگذارد.
البته بحمدالله امروز حوزه‏های علمیه ایران اسلامی به برکت تلاش‏های طاقت‏فرسای زعمای عالی‏مقام خود و نیز همّت فضلا و طلاب مستعدّ و جوان خویش با درایت و سرعت در میدان مجاهدت علمی و فرهنگی و سیاسی به پیش می‏رود و دانشگاه‏ها و دانشجویان عزیز ما در سایه‏ی اتصال به این چشمه‏‏ی فیّاض می‏توانند خود را از زلال اندیشه‏های ناب اسلامی سیراب نمایند؛
اما غرض اصلی از این نوشتار فقط این بود که اولاً حوزه‏ها اجازه‏ ندهند این مجاهدت پر شتاب با دلایل واهی و بهانه‏های غیرضروری کُند شده و از حرکت باز ایستد و ثانیاً دانشگاه‏ها با بصیرت و تعمّق و آزاداندیشی و نگاه انتقادی به حوزه‏ها روی‏آورند تا علاوه بر کسب فیض از محضر نورانی حوزه، خطاها و اشکالات احتمالی حوزه را نیز متذکر شوند.
به نظر می‏رسد اتخاذ این شیوه‏ی اصولی راه را برای دست‏یابی به آرمان مقدس وحدت حوزه و دانشگاه هموارتر خواهد ساخت. إن‏شاءالله

    پی‏نوشت:
1- پیشاپیش 27 آذر سالگرد شهادت آیت‏الله دکتر مفتّح، روز وحدت حوزه و دانشگاه را تبریک می‏گویم.
2- امروز صبح، احتیاطاً به مدرسه رفته و متوجه شدم که کلاس‏ها تعطیل نیست! بعضی دوستان مقیم قم نیز در تماس‏هایی اعلام کردند که درس‏های قم نیز تعطیل نبوده است. اگرچه این مسأله به کلّیت و عمومیّت نگاره‏ی بنده خدشه‏ای وارد نمی‏کند، اما با توجه به اینکه خبر تعطیلی امروز، روز گذشته در رسانه‏ها (اعم از رسانه‏ی ملی و سایر خبرگزاری‏ها) اعلام شده‏بود، لطفاً بیابید پرتقال‏فروش را!!!


نوشته شده توسط : سید کمیل

بسم الله []


عرفه و قربان در کربلای ایران

پنج شنبه 87 آذر 21 ساعت 1:24 عصر

دعای عرفه؛ کربلای هویزه؛ مزار شهدای مظلوم هویزه؛ سیدحسین علم‏الهدی سیدالشهدای هویزه؛ دل‏ها همه کربلایی؛ خیلی باصفا بود؛ جاتون خالی بود...
عیدی عید قربان زیارت کربلای طلائیه؛ قربان‏گاه آنان که یک‏شبه ره صد ساله را طی کردند؛ هم‏آنان که شهید میثمی در رثای‏شان فرمود: آن‏ها که در طلائیه ایستادند اگر در کربلا هم بودند می‏ایستادند؛ آن‏ها که در عرفه، خود را شناختند و در قربان، نفس خویش را پیش پای محبوب قربانی کردند...
و غروب عید، خورشیدِ به‏خون‏نشسته‏ی شلمچه؛ بر سر مزار شهدای گمنام عملیات رمضان؛ این هم چندتا عکس که با موبایل گرفتم؛ هدیه به شما...







نوشته شده توسط : سید کمیل

بسم الله []



لیست کل یادداشت ها

آیا رهبر انقلاب از خطوط قرمز مذاکرات هسته ای کوتاه آمدند؟
زنده باد خامنه ایِ رهبر!
روز قدسی که سیدحسن نصرالله را از نزدیک دیدم!
توصیه حاج آقا مجتبى? تهرانی به رزمندگان مقاومت اسلامی
غزه در انتظار راهپیمایی ما
پیام یک جوان فلسطینی به جوانان ایرانی
[عناوین آرشیوشده]