سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شب و روز عاشورا در لبنان

چهارشنبه 90 آذر 16 ساعت 11:22 صبح

الآن از مجمّع سید الشهداء محل برگزاری مراسم شب عاشورای حزب الله میآم. سخنرانی امشب سید حسن کولاک بود و جمعیّت بی نظیری نسبت به شبهای قبل در مراسم حضور داشت؛ مهم ترین محورهای سخنرانی امشب سید حسن:
1- تأکید بر بعد معنوی و معرفتی و ایمانی قیام امام حسین علیه السلام.
2- شرح بخشهای عرفانی دعای عرفه امام حسین و نیز جملات و خطابات عارفانه حضرت در طول مسیر از مدینه تا مکه و تا کربلا و روز عاشورا.
3- تشریح این حقیقت که تنها انگیزه امام حسین علیه السلام از قیام، جلب رضای الهی بود.
4- تأکید شدید و توصیه اکید به همه جوانان مبنی بر اینکه معنای "لبیک یا حسین" فقط تکیه بر بعد حماسی و جهادی امام حسین نیست، بلکه تجدید عهد با حسین به معنای عزم جدی بر حرکت معنوی و رشد اخلافی و عرفانی در مسیر عبودیت الهی و طاعت خدا و دوری از گناهان و انجام واجبات است.
5- تأکید مجدد بر اینکه مقاومت و حزب الله بر سر پیمانش با امام حسین ایستاده و زیر بار ذلت نخواهد رفت... 
دیشب، سید حسن آخرای صحبتش، وقتی به موضوعات روز سیاسی گریزی زد، در خطابی کنایه آمیز به گروههای مخالف حزب الله با لهجه شیرین محلی لبنانی گفت: «ولمون کنید! کاری به کار ما نداشته باشید!» این جمله آنچنان مردم حاضر در مجمّع سیدالشهداء رو به وجد و سر ذوق آورد که یه دفعه شروع کردند به دست زدن! امّا سید که حواسش بود، خطاب به مردم فرمود: «به جای دست زدن، تکبیر بگید!» بعد، همه با مشتهای گره کرده، بلند و کوبنده فریاد زدند: «الله اکبر»؛ «لبّیک یا نصر الله»...

یکی از شعارهای اصلی امروز مردم لبنان در راهپیمایی میلیونی روز عاشورا جملات زیر بود (البته همراه با سینه زنی) :
بالدمّ الحسینیّ / نحفظ نهج الخمینیّ / بایعناک حزب الله / بالروح و الیدین ِ / جهادنا حسینیّ / قائدنا خمینیّ

امروز سید حسن نصرالله برای اولین بار از سال 2008 تا کنون در یک مراسم عمومی حاضر شد و در سخنان کوتاهی در ملعب الرایة بر استمرار مسیر سید الشهداء و نترسیدن از مرگ و شهادت تأکید کرد؛ ایشان فرمود: ما روهرو همان حسینی هستیم که روز عاشورا یک تنه در برابر 30 هزار دشمن ایستاد و سر تسلیم و ذلّت فرود نیاورد...

یکی از نکات جالب و البته مهم در سخنرانی امروز سید حسن این بود که تأکید کرد آمریکا پس از شکست طرح خاورمیانه جدید، این بار میخواهد از دروازه ای دیگر وارد شود و خاورمیانه دلخواهش را بنا نهد؛ و آن دروازه، دامن زدن به اختلافات قومی و طائفی و مذهبی است. اینجا بود که سید حسن با یادآوری فتوای تاریخی امام خامنه ای (که امروز از ایشان با تعبیر نائب بر حقّ امام زمان یاد کرد) به همه شیعیان تذکر داد که از اهانت و جسارت نسبت به مقدسات و نمادهای مذهبی سایر مذاهب به شدت خودداری کنند.


نوشته شده توسط : سید کمیل

بسم الله []


ابعاد مختلف حماسه عاشوراء

یکشنبه 90 آذر 6 ساعت 3:19 عصر

السّـلام علیک یا سیّدالشـهداء

چکیده‏ی تحلیل قیام عاشوراء از منظر حضرت آیت‏الله حاج‏آقا مجتبی تهرانی

مقدمه
حضرت آیت‏الله حاج‏آقا مجتبی تهرانی، از مراجع عظام تقلید و از شاگردان مبرّز مکتب فقهی، اصولی، فلسفی، اخلاقی و عرفانی امام خمینی(رضوان‏الله‏علیه) می‏باشند که بیش از 30 سال است که کرسی دروس اسلامی ایشان در حوزه‏ی علمیه‏ی تهران، طلاب و فضلای اُمّ‏القرای جهان اسلام را سیراب می‏سازد. معظّم‏له از سال 1380 هـ.ش در بیانات ایّام دهه‏ی اوّل محرّم‏الحرام و دهه‏ی آخر ماه صفر خود، به تشریح ابعاد گوناگونی از قیام و انقلاب حضرت سیّدالشّهداء پرداخته‏اند که نگاهی چنین عمیق به مقوله‏ی عاشوراء، آن هم توسط چنین شخصیّتی، در نوع خود کم‏نظیر است.
آن‏چه مجموعه‏ی مباحث حضرت استاد را از بسیاری جهات ممتاز گردانده، نگاه ریشه‏ای ایشان به حرکت تاریخی و تاریخ‏ساز امام حسین(علیه‏السلام) است؛ نگاهی که این حرکت را به ریشه‏های اسلام ناب محمّدی پیوند می‏زند و آن را در امتداد بعثت رسول مکرّم اسلام و به‏عنوان عامل حفظ و استمرار آن توجیه و تبیین می‏کند. بر همین اساس است که حضرت استاد می‏فرمایند: «الإسلام بدؤوه محمّدیّ و بقاؤوه حسینیّ».
عظمت قیام انسان‏ساز حضرت سیّدالشّهداء سبب شده است که نتوان تنها یک هدف برای آن در نظر گرفت یا تنها از یک بُعد و زاویه به آن نگاه کرد. به فرموده‏ی حضرت استاد: «اگر بخواهیم فقط یک هدف را مطرح کنیم و بگوییم هدف از حرکت حسینی فقط همان بوده، به آن حضرت جفا کرده ایم. نمیشود گفت که این ولیّ بزرگ خدا با عملی که انجام داد ـ‌که در طول تاریخ بشریّت بی‌نظیر است‌ـ فقط یک هدف داشته است. کوتاهی درک من موجب نمی‏شود که هدف‌گیری او محدود شود! لذا از کلمات حضرت در موقعیّت¬های مختلف در این حرکت، اهداف گوناگون به دست می‌آید».
بر این مبنا، حضرت استاد تلاش کرده‏اند با مروری بر کلمات و جملات امام حسین(علیه‏السلام) در طول این حرکت، از مدینه تا کربلا، چارچوبی از اهداف و ابعاد این قیام ارائه داده و ساختار بحث را با تکیه بر منابع و معارف غنیّ اسلامی، نظیر قرآن کریم و روایات اهل‏بیت(علیهم‏السلام) تکمیل کنند تا مراد از هر بُعد و هدفی که سیّد‏الشّهداء مطرح کرده‏اند، به درستی روشن شود.
در حقیقت، شیوه‏ی علمی مباحث حضرت استاد، نوعی «تفسیر روایت به آیات و روایات» است. در این شیوه، جملات کلیدی امام حسین(علیه‏السلام) مبنای تئوری‏پردازی علمی قرار گرفته و سپس به کمک آیاتی از قرآن کریم و سایر روایات اهل‏بیت(علیهم‏السلام) تبیین می‏شوند. جاذبه و زیبایی این تفسیر در این است که مخاطب، در خلال این مباحث ضمن دست‏یابی به فهمی دقیق‏تر از کلمات و جملات حضرت، متوجه می‏شود که هر یک از اهداف قیام عاشوراء را می‏توان از ابعاد گوناگونِ فقهی، سیاسی، اجتماعی، اخلاقی و عرفانی مورد بررسی قرار داد.
به‏طور کلّی حضرت استاد تا کنون موفّق شده‏اند قیام عاشوراء را از 9 منظر مختلف، مورد کالبدشکافی قرار دهند که در ادامه ضمن معرّفی این دیدگاه‏ها، چکیده‏ای از مباحث حضرت استاد را ارائه می‏کنیم: ادامه مطلب...

نوشته شده توسط : سید کمیل

بسم الله []



لیست کل یادداشت ها

آیا رهبر انقلاب از خطوط قرمز مذاکرات هسته ای کوتاه آمدند؟
زنده باد خامنه ایِ رهبر!
روز قدسی که سیدحسن نصرالله را از نزدیک دیدم!
توصیه حاج آقا مجتبى? تهرانی به رزمندگان مقاومت اسلامی
غزه در انتظار راهپیمایی ما
پیام یک جوان فلسطینی به جوانان ایرانی
[عناوین آرشیوشده]