راهبرد رهبر انقلاب برای زن مسلمان ایرانی
آنچه از بیانات آقا در دیدار بانوان فرهیخته به دست آوردم:
******************
فاطمه زهراء، زن و خانواده، نظام اسلامی
- درسهایی از زندگی شخصی حضرت زهراء(سلام الله علیها): تقوا، عفّت و طهارت، مجاهدت، شوهردارى، فرزنددارى، سیاست فهمى، حضور در مهمترین عرصه هاى حیات یک انسان.
- تربیت انبوهی از زنان فرزانه و تحصیلکرده و خوشفکر، در کنار بُروز و ظهور کاملاً برجسته هویّت و شخصیّت مستقلّ زن ایرانى در عرصه مجاهدتها، یکى از بزرگترین افتخارات نظام اسلامى و از برکات نگاه روشن امام به مسئله زن است.
- در جوامع به اصطلاح متمدّن امروز، ظلم به جامعه زنان اگر بیشتر از جوامع دیگر نباشد، قطعاً کمتر نیست.
- مسئله زن از مسئله خانواده قابل تفکیک نیست. جداسازی این دو مسأله از یکدیگر موجب اختلال در فهم و تشخیص علاج خواهد شد.
- نیاز کشور به یک «مرکز عالى مطالعاتى و کارى فراقوّه اى» که یک راهبرد صحیح و همه جانبه را درباره مسئله زن بررسى و اجرایى کند.
- بهترین کسانی که میتوانند مسائل زنان را حل کنند، بانوان تحصیلکرده و خوشفکر و بااستعداد و خوش قلم و خوش قریحه هستند.
محورهای سه گانه فکر و کار مطالعاتی و تحقیقاتی درباره زن:
1. نیمى از جمعیّت کشور زنان هستند؛ چگونه میتوان به شکل سالمى از این امکان و استعداد عظیم به نفع کشور استفاده کرد؟
2. مسئله جنسیّت چگونه میتواند در خدمت تعالى انسان قرار بگیرد، نه در خدمت انحطاط بشر و انحطاط اخلاقى؟
3. چگونه میتوان - چه در محیط اجتماعى، چه در محیط خانواده - رفتارى را نهادینه و غیرقابل اجتناب کرد که به زن ظلم نشود؟
الزامات تشخیص راهبرد صحیح در مسأله زن:
@ الزام اوّل/ نفی مرجعیت تفکر غربی درباره زن:
»»» اگر ما میخواهیم درباره مسئله زن درست فکر کنیم و درست حرکت کنیم و دچار خطا نشویم، باید ذهنمان را از حرفهاى کلیشه اى غلط متحجّر نونمای خائنانه غربیها خالى کنیم.
»»» علت ضرورت نفی مرجعیت تفکر غربی در مسأله زن:
1/ تفکّرات غربی مبتنى بر معرفتشناسى مادّى و غیرالهى است.
2/ دخالت نگاه کاسبگرانه و اقتصادى در رویکرد غربى به مسئله زن.
3/ در نگاه غربى، زن وسیله اى براى اطفاى شهوت مرد است.
»»» «برابرى جنسى»، یکى از بزرگترین خطاهاى تفکّر غربى در مورد مسئله زن:
. چرا باید کارى که مردانه است به زن داده بشود؟ چرا باید انسانى را که از لحاظ ساخت طبیعى براى یک منطقه ویژه اى از زندگى بشر ساخته شده، از آن منطقه ویژه جدا کنیم، و به منطقه ویژه دیگرى که خداى متعال براى ترکیب دیگرى آماده کرده بکشانیم؟
. عدالت یک حق است؛ برابرى گاهى حق است، گاهى باطل است؛ در انسانیّت و سِیر مقامات معنوى و استعدادهاى فکرى و علمى هیچ تفاوتى بین زن و مرد نیست، امّا قالبها دو قالب است.
. متأسّفم که گاهى خود خانمها، روى این مسئله حسّاسیّت نشان میدهند که « مگر ما با مردها چه فرقى داریم؟!»
@ الزام دوم/ مراجعه به متون اسلامی برای اتخاذ خطوط اساسی:
»»» منبع: قرآن، دعاء، کلام معصومین، روش رفتاری معصومین، متون اسلامی
@ الزام سوم/ پرداختن به مسائل اصلی زنان، نه مسائل درجه دو:
»»» یک مثال برای مسأله اصلی: آرامش، سلامت و امنیت روحی روانی و تکریم زن
. ضرورت برطرف کردن عوامل سَلب آرامش زن در خانواده از طریق قانون و روشهاى تبلیغى
. ضرورت اصلاح نگرش غلط « موجود درجه دو بودن» و «کارگزار خانه بودن» نسبت به زن.
»»» یک مثال برای مسأله فرعی: اشتغال بانوان.
. ما با اشتغال و مدیریت بانوان تا وقتی با مسأله اصلی زنان تعارض پیدا نکند، مخالف نیستیم.
. ضرورت فراهم کردن زمینه اشتغال زنان در مشاغلى که متناسب با خصوصیّت زن است.
. لزوم هدفمندسازی تحصیلات و عدم تحمیل رشته هایی که منتهی به مشاغل غیر متناسب برای زنان میشود.
. اینکه زن نتواند مشاغل مردانه را به عهده بگیرد، نه ننگ است و نه نقص؛ آن چیزى بد است که متناسب با طبیعت الهى نباشد.
--------------
لینک بیانات: http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=26155
نوشته شده توسط : سید کمیل
لیست کل یادداشت ها