الآن از مجمّع سید الشهداء محل برگزاری مراسم شب عاشورای حزب الله میآم. سخنرانی امشب سید حسن کولاک بود و جمعیّت بی نظیری نسبت به شبهای قبل در مراسم حضور داشت؛ مهم ترین محورهای سخنرانی امشب سید حسن:
1- تأکید بر بعد معنوی و معرفتی و ایمانی قیام امام حسین علیه السلام.
2- شرح بخشهای عرفانی دعای عرفه امام حسین و نیز جملات و خطابات عارفانه حضرت در طول مسیر از مدینه تا مکه و تا کربلا و روز عاشورا.
3- تشریح این حقیقت که تنها انگیزه امام حسین علیه السلام از قیام، جلب رضای الهی بود.
4- تأکید شدید و توصیه اکید به همه جوانان مبنی بر اینکه معنای "لبیک یا حسین" فقط تکیه بر بعد حماسی و جهادی امام حسین نیست، بلکه تجدید عهد با حسین به معنای عزم جدی بر حرکت معنوی و رشد اخلافی و عرفانی در مسیر عبودیت الهی و طاعت خدا و دوری از گناهان و انجام واجبات است.
5- تأکید مجدد بر اینکه مقاومت و حزب الله بر سر پیمانش با امام حسین ایستاده و زیر بار ذلت نخواهد رفت...
دیشب، سید حسن آخرای صحبتش، وقتی به موضوعات روز سیاسی گریزی زد، در خطابی کنایه آمیز به گروههای مخالف حزب الله با لهجه شیرین محلی لبنانی گفت: «ولمون کنید! کاری به کار ما نداشته باشید!» این جمله آنچنان مردم حاضر در مجمّع سیدالشهداء رو به وجد و سر ذوق آورد که یه دفعه شروع کردند به دست زدن! امّا سید که حواسش بود، خطاب به مردم فرمود: «به جای دست زدن، تکبیر بگید!» بعد، همه با مشتهای گره کرده، بلند و کوبنده فریاد زدند: «الله اکبر»؛ «لبّیک یا نصر الله»...
یکی از شعارهای اصلی امروز مردم لبنان در راهپیمایی میلیونی روز عاشورا جملات زیر بود (البته همراه با سینه زنی) :
بالدمّ الحسینیّ / نحفظ نهج الخمینیّ / بایعناک حزب الله / بالروح و الیدین ِ / جهادنا حسینیّ / قائدنا خمینیّ
امروز سید حسن نصرالله برای اولین بار از سال 2008 تا کنون در یک مراسم عمومی حاضر شد و در سخنان کوتاهی در ملعب الرایة بر استمرار مسیر سید الشهداء و نترسیدن از مرگ و شهادت تأکید کرد؛ ایشان فرمود: ما روهرو همان حسینی هستیم که روز عاشورا یک تنه در برابر 30 هزار دشمن ایستاد و سر تسلیم و ذلّت فرود نیاورد...
یکی از نکات جالب و البته مهم در سخنرانی امروز سید حسن این بود که تأکید کرد آمریکا پس از شکست طرح خاورمیانه جدید، این بار میخواهد از دروازه ای دیگر وارد شود و خاورمیانه دلخواهش را بنا نهد؛ و آن دروازه، دامن زدن به اختلافات قومی و طائفی و مذهبی است. اینجا بود که سید حسن با یادآوری فتوای تاریخی امام خامنه ای (که امروز از ایشان با تعبیر نائب بر حقّ امام زمان یاد کرد) به همه شیعیان تذکر داد که از اهانت و جسارت نسبت به مقدسات و نمادهای مذهبی سایر مذاهب به شدت خودداری کنند.
نوشته شده توسط : سید کمیل
السّـلام علیک یا سیّدالشـهداء
چکیدهی تحلیل قیام عاشوراء از منظر حضرت آیتالله حاجآقا مجتبی تهرانی
• مقدمه
حضرت آیتالله حاجآقا مجتبی تهرانی، از مراجع عظام تقلید و از شاگردان مبرّز مکتب فقهی، اصولی، فلسفی، اخلاقی و عرفانی امام خمینی(رضواناللهعلیه) میباشند که بیش از 30 سال است که کرسی دروس اسلامی ایشان در حوزهی علمیهی تهران، طلاب و فضلای اُمّالقرای جهان اسلام را سیراب میسازد. معظّمله از سال 1380 هـ.ش در بیانات ایّام دههی اوّل محرّمالحرام و دههی آخر ماه صفر خود، به تشریح ابعاد گوناگونی از قیام و انقلاب حضرت سیّدالشّهداء پرداختهاند که نگاهی چنین عمیق به مقولهی عاشوراء، آن هم توسط چنین شخصیّتی، در نوع خود کمنظیر است.
آنچه مجموعهی مباحث حضرت استاد را از بسیاری جهات ممتاز گردانده، نگاه ریشهای ایشان به حرکت تاریخی و تاریخساز امام حسین(علیهالسلام) است؛ نگاهی که این حرکت را به ریشههای اسلام ناب محمّدی پیوند میزند و آن را در امتداد بعثت رسول مکرّم اسلام و بهعنوان عامل حفظ و استمرار آن توجیه و تبیین میکند. بر همین اساس است که حضرت استاد میفرمایند: «الإسلام بدؤوه محمّدیّ و بقاؤوه حسینیّ».
عظمت قیام انسانساز حضرت سیّدالشّهداء سبب شده است که نتوان تنها یک هدف برای آن در نظر گرفت یا تنها از یک بُعد و زاویه به آن نگاه کرد. به فرمودهی حضرت استاد: «اگر بخواهیم فقط یک هدف را مطرح کنیم و بگوییم هدف از حرکت حسینی فقط همان بوده، به آن حضرت جفا کرده ایم. نمیشود گفت که این ولیّ بزرگ خدا با عملی که انجام داد ـکه در طول تاریخ بشریّت بینظیر استـ فقط یک هدف داشته است. کوتاهی درک من موجب نمیشود که هدفگیری او محدود شود! لذا از کلمات حضرت در موقعیّت¬های مختلف در این حرکت، اهداف گوناگون به دست میآید».
بر این مبنا، حضرت استاد تلاش کردهاند با مروری بر کلمات و جملات امام حسین(علیهالسلام) در طول این حرکت، از مدینه تا کربلا، چارچوبی از اهداف و ابعاد این قیام ارائه داده و ساختار بحث را با تکیه بر منابع و معارف غنیّ اسلامی، نظیر قرآن کریم و روایات اهلبیت(علیهمالسلام) تکمیل کنند تا مراد از هر بُعد و هدفی که سیّدالشّهداء مطرح کردهاند، به درستی روشن شود.
در حقیقت، شیوهی علمی مباحث حضرت استاد، نوعی «تفسیر روایت به آیات و روایات» است. در این شیوه، جملات کلیدی امام حسین(علیهالسلام) مبنای تئوریپردازی علمی قرار گرفته و سپس به کمک آیاتی از قرآن کریم و سایر روایات اهلبیت(علیهمالسلام) تبیین میشوند. جاذبه و زیبایی این تفسیر در این است که مخاطب، در خلال این مباحث ضمن دستیابی به فهمی دقیقتر از کلمات و جملات حضرت، متوجه میشود که هر یک از اهداف قیام عاشوراء را میتوان از ابعاد گوناگونِ فقهی، سیاسی، اجتماعی، اخلاقی و عرفانی مورد بررسی قرار داد.
بهطور کلّی حضرت استاد تا کنون موفّق شدهاند قیام عاشوراء را از 9 منظر مختلف، مورد کالبدشکافی قرار دهند که در ادامه ضمن معرّفی این دیدگاهها، چکیدهای از مباحث حضرت استاد را ارائه میکنیم: ادامه مطلب...
نوشته شده توسط : سید کمیل
لیست کل یادداشت ها